Min første fisketur i 2022

Så kom jeg endelig afsted igen på en lille fisketur – denne gang en 2 dages tur til Læsø. Min bror havde en mindre båd, og selvom det var lidt koldt ude, besluttede vi at det alligevel var tid til at komme afsted på en lille fisketur, noget der var alt for længe siden sidst. Vi sejlede afsted fra Aalborg havn om fredagen og havde planlagt at være væk i cirka 2 dage.

Jeg må indrømme at efter vi havde været af stedet i snart 2 timer var jeg bestemt begyndt at fortryde det. Med en temperatur på cirka -1 til -2 grader og masser af blæst var det bestemt ikke længere en fornøjelse at være afsted på fisketur. Faktisk var det så koldt at det meste af tiden gik med at sidde og drikke varm kaffe inde i kahytten frem for at stå ude på dække og fiske. Vi kom frem til Løse uden at have haft så meget som en enkelt kro i vandet, og fandt det sommerhus vi havde lejet. Det var til gengæld temmelig lækkert. Dejlig varm pejs, en god whisky og en pose chips, så var jeg tilfreds igen. Da jeg endelig havde fået varmen var det tid til en lille løbetur, noget jeg gør et par gange om ugen, selv når der er ret så koldt ude. Jeg har døjet lidt med løbeskaber i starten af året, men heldigvis er det ved at være væk igen. Jeg tror det hjalp en hel del at jeg efterfølgende skiftede lidt fra løb til Yoga og gymnastik. Nu er løbeskaden så heldigvis væk igen, og jeg kan komme videre med min løbetræning. Derefter var det direkte på hoved i seng, jeg var godt træt efter den lange sejltur. Er jo ved at være alt for længe siden jeg sidst var ude på vandet.

Da solopgangen indhyllede den nye dag, blev vi mødt af en mærkbar mildere brise, der lovede et mere tiltalende eventyr til søs. Med optimisme pumpede vi båden fuld af liv og satte kurs mod det åbne hav, klar til at teste vores fiskelykke. Udrustet med blink og krog forvandlede vi vores forventninger til handling, mens vi kastede vores snører i det bølgende vand.

Det blev dog hurtigt klart, at fangsten ikke ville overstige vores ydmyge forhåbninger denne gang. Efter fem tålmodige timer på havet havde jeg kun formået at lande tre mindre torsk – en skrøbelig høst, der antydede, at vi måske havde kastet vores linjer i de mindre gavmilde dele af havet. Min manglende lokalkendskab omkring Læsøs fiskesteder var muligvis også en faktor i dagens beskedne udbytte.

Tilbage i sommerhusets hyggelige rammer kunne jeg ikke undgå at føle en vis længsel efter øens sædvanlige tilbud; de levende restauranter og de mange kulturelle skatte, som øen rummer. Denne gang måtte jeg nøjes med enkeltheden af en takeaway-pizza og selskabet af en medrivende bog, en simpel fornøjelse, der dog viste sig at være sin egen form for tilflugt i roens tegn.

Aftenen bød på en fornyet energiudladning i form af en kort, men intens løbetur, der fuldendte dagens aktiviteter. Med trætte ben og et sind fyldt af dagens stille øjeblikke søgte jeg tilflugt i sengens bløde favntag, klar til at drømme om morgendagens eventyr.
Næste dag var vi lidt mere heldig på fisketuren. Det blev til et par skrubber og lidt flere torsk, så det var jeg ok tilfreds med. Vejret var heldigvis heller ikke helt så slemt som da 2 forrige dage, så med det rigtige tøj, var det faktisk muligt at stå og fiske lidt uden at få forfrysninger i hele kroppen.

Træning med gymnastik og sport

Dette indlæg blev udgivet i Fiskeri. Bogmærk permalinket.