Bundmaling af båd

I sidste uge skriv vi lidt om vinteropbevaring af båd. I den forbindelse nævnte vi at mens båden alligevel lå på land kunne man overveje at give den en gang bundmaling. Så i denne uge ser vi lidt nærmere på netop bundmaling af båd.

Problemet ved at have sin båd liggende i vandet er, at der løbende sætter sig forskellige typer af alger og mikroorganismer på skroget af båden.
Dette kan fyre til yderligere algevækst, søgræs, muslinger, rurer og slim. Noget som findes på de fleste både som ligger i vandet. Men jo længere tid, den er i vandet, jo mere af dette opbygges der på skroget af din båd. Og kommer det nok af det, kan det på virke hvor effektiv din båd er i vandet, men også i nogle tilfælde føre til skader på båden. Derfor er det vigtigt at båden nu og da kommer på land og får en god gang bundmaling. Ofte i forbindelse med vinteropbevaring af båd.

Læs også – Vinteropbevaring af båd

Når båden ligger i vandet, kan der sætte sig mikroorganismer på overfladen af skroget. Dette kan med tiden medfører algevækst, muslingeskaller, søgræs, rurer og slim. Et overbegroet skrog kan få alvorlige skader, og derfor anbefaler vi hos Njord at man beskytter med en professionel bundmaling – især hvis båden skal ligge i vandet i en længere periode.

En ren båd med den rigtige type bundmaling er også med til at gøre båden hurtigere, og at den nemmere skærer igennem vandet. Er det tale om en motorbåd kan dette også føre til færre udgifter til brændstof. Men hvilke type bundmaling skal du lige vælge?

Typisk skelnes der i mellem 4 forskellige typer af bundmaling.

Selvpolerende / Eroderende bundmaling

En af de mest brugte typer af bundmaling er selvpolerende/Eroderende maling, som er en let porøs bundmaling der ofte bruges til både der ligger i vandet. Fordelen med denne type maling er at bindingsmidlet i bundmalingen opløses langsomt, hvilket bidrager til at overfladen hele tiden har friske aktivstoffer som beskytter båden. Man benytter typisk denne type bundmaling til langsomtgående fartøjer, der sejler med under 15 knob.

I dag er langt de fleste typer af bundmaling selvpolerende maling. Dette betyder også at der med jævnt mellemrum skal påføres et ny lag – Dette gøres som regel en gang om året, f.eks. når båden alligevel er på vand i forbindelse med vinteropbevaring af båd.

Traditionel Blød bundmaling

I rigtig man år man har til bundmaling af båd brug en mere traditionel- eller blød bundmaling, som den også kaldes. En type bundmaling som hovedsageligt bliver brugt på gamle træbåde og fiske kuttere som sejler dagligt. Denne type maling til båd er ofte billigere, men kræver også en isolerende primer, der skal påføres inden du kan påføre selve bundmaling.

bundmaling til maling af båd

Hård bundmaling til båd

Hård bundmaling er en meget brugt form for maling til både, som også er selvpolerende. En maling der effektivt beskytter mod begroning på skroget af båden, og giver højere fart gennem vandet. Af denne grund ser man at mange kapsejlere bruger denne type maling, da det er muligt for dem at vandslibe bunden af båden i løbet af sæsonen. Den hårde bundmaling er som regel beregnet til både der sejler hurtigere end 15 knob.

Tyndfilms bundmaling

Tyndfilms er en rigtig stærk bundmaling til både. En maling som giver en meget hård og superglat overflade på båden og som samtidig har minimal friktion. De både der påføres tyndfilms maling tåler højere hastigheder. Det kan f.eks. være både som racerbåde og regattasejlbåde af glasfiber, træ og stål. Tyndfilms bundmaling benyttes af dem som ønsker bedre fart og beskyttelse hele sæsonen igennem.

Professionel pleje af både

Der findes som sagt et væld af forskellige typer bundmaling, og selvom du måske selv kan klare at male båden, er det ofte en god ide at få lidt professionel rådgivning så du får den helt rigtige type maling til båden. Ønsker du ikke selv at døje med alt besværet med at male båden, så kig på njordportal og se nogle af de mange professionelle udbydere der er inden for maling af båd.

Dette indlæg blev udgivet i Både. Bogmærk permalinket.